درباره خلیل منصوری

مشخصات فردی

خلیل منصوری خلیل رضا (المنصوری) – تاریخ تولد: ۱۳۴۳ ؛ محل تولد: رامسر

 تحصیلات

خارج فقه و اصول- حوزه عملیه قم از سال ۱۳۶۷ خورشیدی؛

دوره های نخصصی از جمله دوره حقوق قوه قضائیه-آموزش روحانیون قوه قضائیه قم

اساتید

محمد فاضل لنکرانی، حسین وحید خراسانی، حسن حسن زاده آملی، عبد الله جوادی آملی،محمد تقی بهجت فومنی،شیخ جواد تبریزی، حسین علی منتظری، شیخ علی پناه اشتهاردی، مرتضوی لنگرودی، هاودی تهرانی، صالحی افغانی، نظری، محامی، اعتمادی، سید احمد خاتمی، حسینی بوشهری، محمد جواد فاضل لنکرانی، وجدانی فخر، ، پایانی ، خسروشاهی، ذوالقدر، راستی کاشانی، استادی ، موسوی گرگانی ، طالقانی ، دکتر محمود آخوندی و دکتر حقیقی

آشنایی با زبان عربی : در حد تکلم و نگارش

گزارشی از تحصیلات حوزوی

الف.  تحصیلات دوره مقدماتی و سطح:

در سال تحصیلی ۱۳۶۰-۱۳۶۱ در مدرسه مسجد جامع لاهیجان مشغول به تحصیل شدم. کتاب جامع المقدمات را در خدمت اساتید آن حوزه آقایان مشفق، کاشفی، حجت و ادیب خواندم. پس از شش ماه و پایان مجموعه کتب جامع المقدمات، کتاب سیوطی را شروع کردم و به مدت سه ماه نیز بخش نخست سیوطی را در نزد کاشفی تلمذ کردم.

در سال ۱۳۶۲ – ۱۳۶۲ وارد حوزه علمیه قم شده و در مدرسه مقدس رضوی به مدیریت آقای کاظمی زیر نظر شورای مدیریت حوزه علمیه که تازه تاسیس شده و مدیریت عالی آن به عهده آیت الله دکتر ضیایی بود، مشغول تحصیل شدم. در گام نخست کتاب جامع المقدمات را دوباره امتحان داده و پس از قبولی و تایید شورای مدیریت، در نزد آقای کاشانی درس سیوطی و حاشیه ملاعبدالله در منطق و نیز در نزد محمد جواد فاضل لنکرانی کتاب معالم الاصول را تلمذ کردم.

بخشی از کتاب مطول را در نزد اساتید خواندم و در همان زمان کتاب مختصر در علم معانی و بیان و بدیع را در نزد موسوی گرگانی و کتاب مغنی را در نزد آیت الله طالقانی خواندم.

پس از اتمام دوره مقدماتی، به دوره متوسطه وارد شدم ودر این دوره:

۱٫  کتاب لمعه در فقه را در نزد آقایان شیخ علی پناه اشتهاردی، وجدانی فخر، محامی ، ذوالقدر و برخی از اساتید دیگرخواندم.

۲٫  قوانین الاصول را در نزد آیت الله راستی کاشانی، و هم چنین کتاب اصول فقه مظفر را در نزد صالح افغانی، حسینی بوشهری، سید احمد خاتمی، خسروشاهی خواندم.

۳٫  جوهرالنضید و منطق منظومه درمنطق را نزد حکیم شفتی تلمذ کردم.

۴٫  کتاب مکاسب شیخ انصاری را در خدمت آقایان محامی ، بنی فضل، پایانی، ستوده و برخی دیگر از اساتید خواندم.

۵٫ کتاب  رسایل شیخ انصاری در اصول را با آقای اعتمادی و کفایه الاصول آخوند خراسانی را با آقایان نظری وفاضل لنکرانی خواندم.

ب.  تحصیلات دوره عالی حوزوی :

۱٫ خارج اصول :

به مدت پانزده سال در دروس آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله وحید خراسانی و مرتضوی لنگرودی شرکت داشته و در نزد ایشان زانوی تلمذ بر زمین ساییدم.

۲٫ خارج فقه:

کتاب طهارت را ازمحضر آیت الله شیخ جواد تبریزی

کتاب حج را از محضر آیت الله فاضل لنکرانی

ولایت فقیه را ازمحضر آیت الله حسینعلی منتظری

کتاب زکات را در محضر آیت الله بهجت فومنی

کتاب بیع را در محضر آیت الله وحید خراسانی

برخی دیگر از کتب فقهی را در محضر آیت الله مرتضوی لنگرودی

۳٫  فلسفه و کلام

کتاب الحادی عشر فاضل مقداد و عقاید الامامیه مظفر را در نزد برخی اساتید به نام حوزه

شرح منظومه سبزواری را در محضر حکیم شفتی

بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی را در نزد برخی از اساتید حوزه

اسفار اربعه را در محضر آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی

۴٫ عرفان

فصوص الحکم را در محضر آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی

مصباح الانس را در محضر آیت الله حسن زاده آملی

۵٫ تفسیر قرآن را در محضر آیت الله جوادی آملی بوده و از انفاس قدسی ایشان بهره بردم.

۶٫ هم چنین برخی از دروس جنبی چون تمهید در علوم قرآن را در نزد آیت الله معرفت، داریه الحدیث و عقاید و رجال را در نزد آیت الله سبحانی آموختم.

 کتابها

نظریه العرف و دورها فی عملیه الاستنباط؛ بوستان کتاب

عقد التامین فی الفقه الاسلامی؛ انتشارات نبوغ

آیت عرفان (زندگی و سرگذشت آیت الله شیخ علی اکبر الهیان)؛ انتشارات لاهیجی

آیات عزت در سیمای حسین (ع)، انتشارات عصر رسانه( فارسی بررسی آیات عزت و رابطة آن با حماسه عاشورا ؛۱۳۸۱ )

النص القرآنی ؛ چاپ نشده

النظریه الظروف الطارئه ، چاپ نشده؛

تفسیر سلوک سالکان، چاپ نشده

اهل بیت(ع) در قرآن، چاپ نشده

معرفت نفس در قرآن ؛ چاپ نشده

معرفة الله ؛چاپ نشده

شادی در قرآن ؛چاپ نشده

عدالت در حوزه های برنامه ریزی ؛چاپ نشده

فرهنگ سیاسی جامعة قرآنی ؛چاپ نشده

مبانی قرآنی عرفان امام خمینی (ره) ؛ چاپ نشده

جریان شناسی و تبار شناسی اصلاحات در قرآن؛ چاپ نشده

 مقالات

شادی در قرآن ؛۱۳۸۲؛گلستان قرآن

شادی و سرور در قرآن ؛۱۳۸۱؛نسیم صبا – کیهان

پرسش دریچه أی به سوی حقایق ؛۱۳۸۱؛نسیم صبا – کیهان

یهود از منظر قرآن ؛۱۳۸۱؛کیهان

قرآن و عدالت اقتصادی؛۱۳۸۱؛پاسدار اسلام

بررسی دیدگاه قرآن پیرامون مفاسد اقتصادی؛۱۳۸۱؛پاسدار اسلام

قدس در نگاه قرآن؛۱۳۸۱؛کیهان

شب قدر؛۱۳۸۰؛صدای عدالت

نقش قرآن در رشد افکار عمومی ؛۱۳۸۳؛نسیم صبا – کیهان

درآمدی بر آزادی سیاسی؛۱۳۸۲؛کیهان

تسامح و تساهل در قرآن؛۱۳۸۲؛کیهان

عشق و کمال طلبی؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

روانشناختی شخصیت متکبران؛۱۳۸۳؛گلستان قرآن

روشنفکری و روشنگری؛۱۳۸۳؛نسیم صبا

ظرفیت های اندیشه اسلامی برای جهانی شدن؛۱۳۸۳؛نسیم صبا – کیهان

آزادی رسالت پیامبران؛۱۳۸۳؛کیهان

نگرش قرآن به فرایند رشد؛۱۳۸۳؛کیهان

عدالت تحقق یافتین است بشرط …؛۱۳۸۳؛کیهان

سطوح مشارکت امت در جامعه قرآنی ؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

گفتمان غدیر؛۱۳۸۳؛آفتاب یزد

نقش و جایگاه افکار عمومی در قرآن؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

مبانی تسامح و تساهل در شریعت قرآنی؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

عشق و محبت در قرآن؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

نقش قدرت در حکومت اسلامی؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

پیامدهای شتابزدگی ؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

نقش پیامبران در آگاهی بخشی و روشنگری ؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

نقش عزت در حماسه عاشورا ؛۱۳۸۱؛کنگره امام حسین (ع) در تهران

مفهوم آزادی در قرآن ؛۱۳۸۲؛نسیم صبا

نگاه قرآن به آزادی بیان و عمل ؛۱۳۸۲ ؛کیهان

نشانه های بلوغ در قرآن؛

روش های نوین پژوهش قرآنی؛

قرآن و ثروت های بادآورده ؛۱۳۸۱؛کیهان

سنت های اهی و قداست های دینی ؛۱۳۸۱؛کیهان

دین و دمکراسی ؛۱۳۸۱؛صدای عدالت

زلیخا در قرآن ؛ زن روز؛ ۱۳۸۸ در چندشماره و هم چنین ده‌ها مقاله منتشرشده در مجلات و روزنامه‌هایی چون فرهنگ کوثر ، ره توشه‌های رمضان

راهنمایی پایان نامه : فعالیت های آموزشی : تدریس جوامع الجامع/ نهاد ریاست جمهوری تهران؛۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵

 منابع

۱٫ قرآن پژوهان ایران، سعید بهمنی، بوستان کتاب، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

۲٫ http://www.maarefquran.com/Files/fullInfo.php?session=3&id=353

3. http://www.somamus.com

Share

۳ دیدگاه در "درباره خلیل منصوری"

  1. ج.ت.شاندیز می‌گه:

    MSIE 6.0 Windows XP

    سلام غریب نوازی بفرمایید وبه چلچله۸۹ سربزنید

    [پاسخ]

  2. رضا می‌گه:

    Chrome 12.0.742.30 Windows 7

    ایا بنده میتوانم ازمطالب سایت درسخنرانی استفاده کنم

    [پاسخ]

بازتاب ها به این نوشته

  1. مقابله قرآن با تفکر جدایی دین از سیاست |

چیزی برای گفتن دارید ؟ بگو ببینیم !